Καθηγητές Μαθήματος
Οι φοιτητές/τριες μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται να είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τη δυναμική της οικογένειας, τη σχέση και την επικοινωνία γονέων-παιδιών και των τρόπων επίδρασης αυτών στην ψυχο-συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου.
- Χρησιμοποιούν κατάλληλα τις δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας.
- Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση στη διαπροσωπική τους επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Επικοινωνούν με επιτυχία με παιδιά στο επαγγελματικό τους χώρο.
- Επικοινωνούν αποτελεσματικά με γονείς στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Χειρίζονται αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις κατά τη διαπροσωπική επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Υλοποιούν παρεμβάσεις για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
- Πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της αυτογνωσίας και της αυτοεκτίμησης.
- Πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας.
- Υλοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως διαχείρισης συναισθημάτων και στρες, επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων, θέσπισης και επίτευξης στόχων, παρρησίας, διαπραγμάτευσης, συνηγορίας και ηγεσίας.
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση:
- να οδηγείται σε λήψη αποφάσεων με βάση τα κριτήρια διαπροσωπικής επικοινωνίας.
- να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις.
- να διεξάγει αυτόνομη εργασία.
- να διεξάγει ομαδική εργασία.
- να σχεδιάζει και να υλοποιεί παρεμβάσεις.
- να χρησιμοποιεί με επάρκεια την αναστοχαστική δεξιότητα.
- να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία.
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική, και ηθική υπευθυνότητα σε θέματα φύλου.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών (πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης).
- Ψυχοκοινωνικά προβλήματα εφήβων.
- Τρόποι εμφάνισης των προβλημάτων, τρόποι διαχείρισης από το σχολικό περιβάλλον και τον εκπαιδευτικό.
- Ο ρόλος της οικογένειας στη διαμόρφωση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των παιδιών και των εφήβων – Ψυχοδυναμικές αλληλεπιδράσεις.
- Συμβουλευτική οικογένειας.
- Κρίσεις και συγκρούσεις στο σχολικό περιβάλλον, διαχείριση των κρίσεων στο σχολείο.
- Το τραύμα και το έμμεσο τραύμα των παιδιών και των εφήβων. Τρόποι διαχείρισης του τραύματος στα παιδιά και πρόληψη του έμμεσου τραυματισμού των παιδιών.
- Η Συμβουλευτική στην εκπαίδευση. Εφαρμογές της συμβουλευτικής στην εκπαίδευση και ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως συμβούλου στο σχολικό πλαίσιο.
- Η συμβουλευτική σχέση και ο ρόλος της στη σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή.
- Το φύλο και η διαφοροποίηση της συμβουλευτικής παρέμβασης.
- Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε δεξιότητες συμβουλευτικής & επικοινωνίας.
- Ενίσχυση της ενσυναίσθησης, δεξιότητες ακρόασης (λεκτική & μη λεκτική επικοινωνία, ενεργητική ακρόαση), δεξιότητες αντανάκλασης (παράφραση, αναπλαισίωση, αντανάκλαση νοήματος, αντανάκλαση συναισθήματος, ανατροφοδότηση, περίληψη).
- Επικοινωνία με τους γονείς και τρόποι επικοινωνίας με διαφορετικούς τύπους γονέων μαθητών. Στρες του εκπαιδευτικού-πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης του εκπαιδευτικού. Ψυχολογία της επικοινωνίας. Η παρενόχληση ως συγκρουσιακή επικοινωνία.