Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Επιστήμη – Παιδαγωγική της ’Ενταξης – Συμπερίληψης

Κωδικός Μαθήματος:

ΜΥ.1.1

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικό Μάθημα

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

8

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/MSCEDTC103/


Καθηγητές Μαθήματος

Μουσένα Ελένη


Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάδειξη και κατανόηση των σύγχρονων προσεγγίσεων της Παιδαγωγικής Επιστήμης, με εστίαση στην προώθηση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και της διαμόρφωσης του δημοκρατικού μαθητή/πολίτη.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

Σε επίπεδο γνώσεων

  • Να διακρίνουν και να κατανοούν τις κεντρικές  τάσεις και τις σύγχρονες απαιτήσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης
  • Να γνωρίζουν τις βασικές δημοκρατικές αρχές και αξίες και να τις υπηρετούν στο παιδαγωγικό του έργο
  • Να περιγράφουν τους στόχους και της αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης
  • Να αντιλαμβάνονται τον πλούτο της πολυπολιτισμικής σχολικής τάξης και να τον υποστηρίζουν κατάλληλα

Σε επίπεδο δεξιοτήτων

  • Να εφαρμόζουν τις θεωρίες  μάθησης και τις ψυχοπαιδαγωγικές μαθησιακές αρχές
  • Να εντάσσουν στην παιδαγωγικό και διδακτικό τους έργο σύγχρονες προσεγγίσεις που υποστηρίζουν ένα ανοικτό και δημιουργικό σχολείο.
  • Να εφαρμόζουν εκπαιδευτικά αλληλεπιδραστικά προγράμματα με εκπαιδευτικές κοινότητες στην Ευρώπη και τον κόσμο.
  • Να αντιλαμβάνονται τη σημασία των ανοικτών περιβαλλόντων, πηγών και περιεχομένων μάθησης.

Σε επίπεδο ικανοτήτων

  • Να αιτιολογούν το θεωρητικό υπόβαθρο των επιλογών του/της κατά την παιδαγωγική διαδικασία.
  • Να χειρίζονται ερευνητικά τη βιβλιογραφία σε σχέση με τα ζητήματα της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης
  • Να οργανώνουν τις γνώσεις του και να τις συνθέτουν με κριτική ματιά
  • Να αναθεωρούν τις επιλογές του και να τις επαναπροσδιορίζουν
  • Να λειτουργούν ως πρότυπα για μια εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Παιδαγωγική Επιστήμη – Σύγχρονες Θεωρητικές Προσεγγίσεις.
  • Σύγχρονες Διδακτικές Κατευθύνσεις για την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • Επιστήμη και Γνώση – Επίσημη Σχολική Γνώση.
  • Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών – Διδακτική Κοινωνικών Επιστημών.
  • Εκπαίδευση για την ταυτότητα του Πολίτη. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.
  • Σχολείο Κοινωνία Πολιτών.
  • Οργάνωση διδακτικού έργου. Σχεδιασμός, υλοποίηση (Προσχολική Αγωγή -Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)
  • Σχεδιασμός διδασκαλίας με δομημένο σχέδιο μαθήματος στο πλαίσιο αυθεντικής μάθησης και αξιολόγησης.
  • Διαφοροποιημένη παιδαγωγική και διδασκαλία Παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές Ένταξης – Συμπερίληψης (Προσχολική Αγωγή – ΘΕΩΡΙΑ)
  • Διαφοροποιημένη παιδαγωγική και διδασκαλία Παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές Ένταξης – Συμπερίληψης (Πρωτοβάθμια/Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – ΘΕΩΡΙΑ)
  • Διαφοροποιημένη παιδαγωγική και διδασκαλία Παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές Ένταξης – Συμπερίληψης (Προσχολική Αγωγή – ΑΣΚΗΣΕΙΣ)
  • Διαφοροποιημένη παιδαγωγική και διδασκαλία Παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές Ένταξης – Συμπερίληψης (Πρωτοβάθμια/Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – ΑΣΚΗΣΕΙΣ)
  • Ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις – Εργαστήριο.