Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη Παιδιού και Εφήβου – Συμβουλευτική

Κωδικός Μαθήματος:

MΥΚ.3.2.1

Εξάμηνο:

Γ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικό Μάθημα

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

10

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/MSCEDTB125/


Καθηγητές Μαθήματος

Δρ. Κουνενού Καλλιόπη


Οι φοιτητές/τριες μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τη δυναμική της οικογένειας, τη σχέση και την επικοινωνία γονέων-παιδιών και των τρόπων επίδρασης αυτών στην ψυχο-συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου.
  • Χρησιμοποιούν κατάλληλα τις δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας.
  • Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση στη διαπροσωπική τους επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Επικοινωνούν με επιτυχία με παιδιά στο επαγγελματικό τους χώρο.
  • Επικοινωνούν αποτελεσματικά με γονείς στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Χειρίζονται αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις κατά τη διαπροσωπική επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Υλοποιούν παρεμβάσεις για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
  • Πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της αυτογνωσίας και της αυτοεκτίμησης.
  • Πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας.
  • Υλοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως διαχείρισης συναισθημάτων και στρες, επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων, θέσπισης και επίτευξης στόχων, παρρησίας, διαπραγμάτευσης, συνηγορίας και ηγεσίας.

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • να οδηγείται σε λήψη αποφάσεων με βάση τα κριτήρια διαπροσωπικής επικοινωνίας.
  • να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις.
  • να διεξάγει αυτόνομη εργασία.
  • να διεξάγει ομαδική εργασία.
  • να σχεδιάζει και να υλοποιεί παρεμβάσεις.
  • να χρησιμοποιεί με επάρκεια την αναστοχαστική δεξιότητα.
  • να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία.
  • να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική, και ηθική υπευθυνότητα σε θέματα φύλου.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών (πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης).
  • Ψυχοκοινωνικά προβλήματα εφήβων.
  • Τρόποι εμφάνισης των προβλημάτων, τρόποι διαχείρισης από το σχολικό περιβάλλον και τον εκπαιδευτικό.
  • Ο ρόλος της οικογένειας στη διαμόρφωση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των παιδιών και των εφήβων – Ψυχοδυναμικές αλληλεπιδράσεις.
  • Συμβουλευτική οικογένειας.
  • Κρίσεις και συγκρούσεις στο σχολικό περιβάλλον, διαχείριση των κρίσεων στο σχολείο.
  • Το τραύμα και το έμμεσο τραύμα των παιδιών και των εφήβων. Τρόποι διαχείρισης του τραύματος στα παιδιά και πρόληψη του έμμεσου τραυματισμού των παιδιών.
  • Η Συμβουλευτική στην εκπαίδευση. Εφαρμογές της συμβουλευτικής στην εκπαίδευση και ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως συμβούλου στο σχολικό πλαίσιο.
  • Η συμβουλευτική σχέση και ο ρόλος της στη σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή.
  • Το φύλο και η διαφοροποίηση της συμβουλευτικής παρέμβασης.
  • Πρόγραμμα εκπαίδευσης σε δεξιότητες συμβουλευτικής & επικοινωνίας.
  • Ενίσχυση της ενσυναίσθησης, δεξιότητες ακρόασης (λεκτική & μη λεκτική επικοινωνία, ενεργητική ακρόαση), δεξιότητες αντανάκλασης (παράφραση, αναπλαισίωση, αντανάκλαση νοήματος, αντανάκλαση συναισθήματος, ανατροφοδότηση, περίληψη).
  • Επικοινωνία με τους γονείς και τρόποι επικοινωνίας με διαφορετικούς τύπους γονέων μαθητών. Στρες του εκπαιδευτικού-πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης του εκπαιδευτικού.  Ψυχολογία της επικοινωνίας. Η παρενόχληση ως συγκρουσιακή επικοινωνία.